محدث: “التدريب الصيفى” لطلاب جغرافيا فى الهيئة القومية للاستشعار عن بعد وعلوم الفضاء

a magdy blog 1

“التدريب الصيفى” لطلاب جغرافيا فى الهيئة القومية للاستشعار عن بعد وعلوم الفضاء

 الهيئة القومية للاستشعار عن بعد وعلوم الفضاء وزارة البحث العلمي
أسلوب التدريب  تطبيق عملي على الحاسب الآلي
المقرر نظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد
المستهدف جميع الفرق الدراسية من جميع الجامعات
طريقة التسجيل تقديم طلب التدريب الصيفي بمقر الهيئة
الشروط بدون شروط
وقت التقديم خلال الفصل الدراسي الثاني
وقت التدريب بعد انتهاء امتحانات الفصل الدراسي الثاني
مدة التدريب أسبوع
التكلفة مجانية
المكافأة المادة العلمية وشهادة حضور
محتوى التدريب غير منشور
العنوان 23 ش جوزيف تيتو -النزهة الجديدة –القاهرة

المصدر: خطوات

مواقع ذات صلة:

صفحة مباردة التدريب الصيفى على مدونة خطوات

مجموعات ذات صلة:

صفحة مبادرة التدريب الصيفى على الفيس بوك

25 thoughts on “محدث: “التدريب الصيفى” لطلاب جغرافيا فى الهيئة القومية للاستشعار عن بعد وعلوم الفضاء

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يارب تكون بخير وفى احسن حال
    انا باشكرك جدا باهتمامك بموضوع التدريب ويارب الكل يستفيد
    منه وعايزه اسألك إذا كان فى اماكن جديدة للتدريب ولا لأ
    بالنسبة للمجلةفى اجتماعات ليهاولا ارسل المقال لايميل دكتور
    عاطف . وشكرا جزيلا وربنا يوفقك

    أعجبني

  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
    شكراًنيابة عن الكل وجزاك الله الخير كله,على كل عمل وقول يجلب النفع لك ولكل أخواتك الزملاء والزميلات, ويجعله الله فى ميزان حسناتك,ولى سؤال صغير وهو متى سينغلق موعد التقديم للتدريب؟
    وشكراً

    أعجبني

  3. انا مش في كلية جغرافيا ولا في كلية اداب قسم جغرافيا انا في كلية تجارة علوم تجارية بس عالي الثقافة في علوم الجغرافيا في تكوين الارض والنظريات القديم والحديث وعلوم الفضاء لو رجع العلماء للقرأن يهلاقو النظرية الحقيقية

    أعجبني

  4. انا مش مقتنع بنظرية تكوين الكواكب ان كان في نجم وراء الشمس وانفجر وتناثرة اجزاءه فيها خطأ النظري الثانية مقتنع بها بنسبة 80% ان كانت الارض عن هيجان الحمم البركانية ثم اتى العصر الاجليدي اخمدها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    أعجبني

  5. انا عاوزه اقدم في هيئة الاستشعار عن بعد للتدريب الصيفي هوه لسه التقديم شغال واروحها ازاي انا في تانيه جغرافيا

    أعجبني

  6. السلام عليكم يا د/ احمد
    كان عندي استفسار لو سمحت احنا مجموعه 10 طلبه من كليه اداب جغرفيا جامعه عين شمس وعملنا الورقه بتاعت التدريب من الجامعه خلاص كنت عاوزه اعرف من سيادتك يا فندم نروح فين علشان تلتحق بالتدريب و هل هانلحق اماكن ولا اتاخرنا و شكرا بارك الله فيك

    أعجبني

  7. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    عجبنى الموضوع جدا واحب اقولكم انى اخصائى نظم معلومات جغرافيه بهيئة الاستشعار من البعد وعلوم الفضاء واى استفسار انا موجود سواء على الاميل او التليفون

    أعجبني

  8. السلام عليكم يا أستاذ أحمد . انا عندى استفسار عن أول تعليق بالصفحة الخاص بالزميلة REHAM هو انى مشتركة بنفس الاسم ولى تعليق فى صفحة التدريب والعمل بنفس الاسم REHAM فيا ريت يكون فى امكانية عدم تكرار الاسماء فى المدونة لزيادة التعارف بين الأعضاء والزملاء أيضا فى العلم _الجغرافيا_ .
    شكرا
    سلام يا جغرافيين مصر

    أعجبني

  9. السلام عليكم انا خريج 2010 من كلية الاداب جامعة الزقازيق قسم الجغرافيا شعبة البيئة والاستشعار عن بعد بتقدير جيد اريد معرفة هل يوجد لى فرصة العمل فى قسم الجيولوجيا بالهيئة ام لا يوجد ارجو الرد ولكم منا جزيل الشكر والتقدير

    أعجبني

  10. السلام عليكم ورحمة اللة لو سمحت انا خريج جغرافيا ومحتاج اخذ دورات فى برامج الاستشعار عن بعد عاوز اعرف تكاليف هذة الدورات ممكن ترسل لى رقم تليفونك او رقم تليفون اوعنوان الهيئة ان ممكن اخذه خاصة الرجاء الرد وجزاك الله كل خير

    أعجبني

  11. انا لو عايزه اروح التدريب دا وانا طالبة سنة ثانية جغرافيا ونظم ومعلومات الجغرافية اعمل اها الاول قبل ماروح التدريب اخد وراقة من رئيس القسم عندي يوضح اني في سنة تانية يوفق فيها علي تدريب ولا اها

    أعجبني

أضف تعليقاً

